hundtränare

Nu finns det massor av hundtränare och hundpsykologer överallt på tv, radio, tidningar o.s.v och alla vet tydligen bäst. Men vilken metod skall man välja? Cescar Milan har tagit hundvärlden med storm med sina shhhysande och han är den kändaste och "pupuläraste" men även den mest omdiskterade av hundtränarna. En del av hans träning håller jag med om, och en del håller jag inte med om..

Jag själv lyssnar och lär av ALLA tränare och psykologer, men detta betyder inte att jag använder alla deras metoder i praktiken. Jag använder de metoder som funkar för mig och mina hundar, inte efter hur det passar individerna på tv. "Jag plockar russinen ur bullen", som min lärare brukar säga ;)

Och framförallt! Hundar är individer precis som vi människor. De funkar på olika sätt och samma problemlösningar gäller inte för alla. Kingen som är tuff i psyket måste jag vara "hårdare" mot än mot Donna som redan är undergiven. En undergiven och lågrangad hund, är mkt lättare att "knäcka" än en med hårt psyke.

Självklart skall man vara ledaren över hunden och den skall lyda, säger man sitt så SKA hunden sitta. Men samtidigt skall man inte låte det gå till överdrift. Låt hunden vara hund, med en egen personlighet och ett eget tankesätt. Om man har en robot som går fot hela tiden och bara tittar rakt fram eller på sin ägare istället för att titta på roliga saker runt omkring och inte fattar egna beslut eller har en egen personlighet, har man inte tappat det roliga i hundägandet då?

Min absoluta favorit bland hundtränarna på tv, Victoria Stillwell:
..hon använder bara positiv träning och använder sig mkt av rösten i sin träning. Ni kan söka på hennes namn på youtube så kommer massa filmer med henne. De gick dock inte att klistra in....


Kommentarer
Postat av: Danielle

håller helt med... åh tack för tipset, aldrig sett henne. Ska titta =)

2009-10-16 @ 23:17:52
URL: http://pompom.blogg.se/
Postat av: Anna & Kompis

Du skriver så klokt! Håller med dig - är det en rädd hund, en robot, eller en vän man vill ha? Jag tycker också att en hund ska lyda - säger jag sitt, stanna, nej osv. så måste det funka. Men jag vill att Kompis ska vara just det, en kompis. Då måste hon få ta egna initiativ, hitta på bus (inom rimliga ramar) och få bestämma en del själv. Tycker inte om bestraffningar utan föredrar att belöna rätt beteende. Friska, sunda vovvar VILL faktiskt vara sina hussar och mattar till lags. Det är naturligt för dem. Det gäller bara att man kan göra sig förstådd...



Jag gillar också Victoria, hon är sund på många sätt och vis. Såg du avsnittet när hon hjälpte en matte med bla problemet med att borsta vovven (som blev bandgalen)? Hon satte matte i samma situation och då förstod hon bättre att hennes vovve faktiskt blev rädd och kände sig hotad. Enkelt, men så klokt!

2009-10-17 @ 00:02:02
URL: http://kompismedflock.blogg.se/
Postat av: Sara

Vilket bra inlägg! Cesar var faktiskt den som först fick mig intresserad av hundträning men ju mer man lär sig desto bättre blir man på att plocka det som passar just mig och min hund. Jag blir glad över alla som vill dela sin kunskap och sedan suger jag åt mig av allt jag tycker känns relevant för just oss. Ska absolut kolla in Victoria Stillwell nu. Tack för tipset!

2009-10-17 @ 11:01:37
URL: http://lifewithtexas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0