Ett renrasigt helvete

Ett renrasigt helvete är en dokumentär om renrasernas sjukdomar och mörka baksida. 
Jag såg denna dokumentären i söndagskväll och blev väldigt ledsen. Jag är inte längre säker på att min nästa hund blir en renrasig hund! På dokumentären får man bla se hur en stackars pekingese, som opererats för att den inte kunde andas, blir BIS (Best In Show) på en av världens största hundutställningar: Crufts.
Se ett renrasigt helvete
HÄR. Finns tillgänglig till 5 april.

renrasigt helvete

Kommentarer
Postat av: Thess

Är bara sambons hund som är pitbull, eller ja, en oreg. pitbull, inte renrasig, min jycke är boxer/amstaff :)

Men tack!

Det finns många vettiga kamphundsägare, tyvärr är det bara de olämpliga som syns :(

2009-03-31 @ 20:29:33
URL: http://pitbullqueen.blogg.se/
Postat av: Thess

Givetvis ska du köpa en renrasig hund!

Blandrasavel är lika illa fast på andra sätt.

Hittar du en seriös uppfödare och verkligen gallrar och är noga så kommer du att hitta en frisk renrasig hund. Givetvis är vissa raser sjukare än andra så kanske får man tänka om sitt rasval eller vänta tills man hittar en riktigt bra uppfödare.

Men att blandrashundar skulle vara friskare stämmer bara till viss del, första generationen kan mycket väl vara friskare, men andra generationen är nästan alltid sjukare.

2009-03-31 @ 20:31:48
URL: http://pitbullqueen.blogg.se/
Postat av: Thess

Fast är farligt att skaffa en utsatt hundras bara för att visa alla andra att det är en trevlig hund.

Ska man skaffa en hund av oavsett ras ska man göra det för att man uppskattar egenskaperna och tror att det är en bra match med sig själv som person.

Finns alltförmånga som skaffat sig en kamphund av just anlendingen att visa hela världen hur snälla kamphundar är, och så blir dem helförvånade och tycker att hunden är dum i huvudet för att den flög på grannens hund den alltid funkat så bra med.

Just könsaggressivitet är jättevanligt bland kamphundsraserna.

Man ska vara medveten om vad det är man har kopplet och inte bara skaffa för att, utan verkligen veta vad det är för ras man skaffat, veta vad man ger sig in på, vilja jobba, vilja vara en god rasrepresentant och orka stå rak i motvind.

Förstår du hur jag menar?



Men absolut, är det en rastyp du tror att du kommer att trivas med och är beredd att försvara och jobba med, så kör hårt!

En staffe tror jag skulle bli jättebra till freestyle :)

2009-03-31 @ 21:04:13
URL: http://pitbullqueen.blogg.se/
Postat av: Simone & Nellie

Halsbandet i trädet fick jag när jag slutade praoa på hunddagis som en liten avskedspressent och charmen kommer från mitt gamla halsband!

Jag vet inte vart det kommer ifrån men jag har för mig att jag hittat det på någon hemsida men minns tyvärr inte vilken :(

2009-04-01 @ 17:04:18
URL: http://everlastinglove.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0