Dagens ämne: jakthundar

Jag skulle bara vilja säga en sak till alla er som har jakthundar. Om ni låter eran trogna vän sova inomhus och låter hon/han vara en familjemedlem så behöver ni inte läsa detta inlägg, MEN, alla ni som låter eran hund sitta, understimulerad i en hundgård hela sitt liv förutom under den tid som det är jaktsäsong, ni borde skämmas!

För de flesta människor är det helt normalt att hunden är en familjemedlem, men för vissa personer verkar det som att en (jakt)hund bara är till för att användas till jakt och annars sitta instängd. Men, tänker väll ni som läser nu: Vi lever ju faktiskt på 2000-talet, inte finns det väll någon som behandlar sin hund på detta vis?.. Men jag ser det varje dag, speciellt ute på vischan (där jag sorgligt nog brukar tillbringa mina helger ;P ). Folk tittar konstigt på mig när de ser att jag går ut och går med min hund flera gånger om dagen och ännu mer förvånade blir de när de ser att jag tränar agility och freestyle, och då ska vi inte tala om när de ser att min hund har kläder på sig :D

Jag säger inte att ni måste klä på era jakthundar, inte änns att ni ska skämma bort dem. Men ni skall visa dem respekt! Jag har till och med sett något så hemst som att en familj hade en drever som fick sitta i en hundgård jämt, men de hade även en pudel, och den fick minsann vara inomhus..

Tänk på att även hundar har känslor....

scott

Jag lägger ut en bild på jakt-taxen Scott, det är min klasskompis, och när vän Josefin, som lånar denna hund av sina grannar. När hon först tog med sig Scott till skolan sa alla: Men en tax kan ju inte lära sig något, speciellt inte en som används till jakt.. Men bilden får tala för sig själv :D

Kommentarer
Postat av: Bambi

naw söt du e :) Nu blir vi glada ;)

// Bambi & jakt-taxen Scott ;)

2009-01-23 @ 08:30:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0